SOLUNUM ZİNCİRİ KONUSUNDA SİMÜLASYONLA DESTEKLENMİş BİR BİLGİSA YAR PROGRAMıNıN ÖGRENME VE İLGİYE ETKİSİ


THE EFFECT OF ASIMULA TION-SUPPORTED COMPUTER PROGRAM FOR BREA THING CYCLE ON LEARNING AND INTEREST


Yrd. Doç. Dr. Melek YAMAN


ÖZET
Bir çok biyolojik olay karmaşık ve dinamik bir yapıya sahiptir. Öğrencilerin bunlan tanımlayıp anlayabilmeleri için yapı, süreç ve neden sonuç ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmalan gerekmektedir. Öğrencilerin bu tür karmaşık olaylan anlamakta güçlüklerle karşılaştıklan, bu olaylardaki neden sonuç ilişkileri arasındaki bağlantıları kuramadıkları yapılan pek çok araştırmada ortaya konmuştur. Biyoloji derslerinde yeni teknolojilerin kullanılması karmaşık ve dinamik süreçlerin anlaşılmasında pozitif yönde etkili olmaktadır. Bilgisayar destekli animasyon ve simülasyonlar yardımıyla bu süreçlerde gerçekleşen karmaşık ilişkiler öğrenciye görsel, hareketli ve sesli sunulabilmektedir. Böylece bir taraftan konu öğrenci için daha ilginç hale gelmekte diğer taraftan öğrenmeye destek verilmektedir. Bu çalışmada solunum zinciri konusunu simülasyon yardımıyla anlatan bir bilgisayar programı hazırlanmıştır. i 1. sınıf öğrencileri bu program yardımıyla bir bilgisayar oturumunda konuyu bireyselolarak çalışmışlardır. Verilerin analizi sonucu programın öğrencilerin bilgi kazanımı ve bilginin kullanımında pozitif yönde etkili olduğu görülmüştür. Bilgisayara bireysel ilginin az olduğu grupta oturum sonrasında bilgisayar ortamında öğrenmeye karşı durumsal ilgi artmıştır. Solunum zinciri konusuna ilgi son testte ön testtekinden daha yüksek ÇıkmıŞ ve ortalamalar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur.


ABSTRACT
Many biological events have comp1ex and dynamic structures. The students should have knowledge about structure, process and cause-effect relations in order to define and understand these facts. It is concluded in many researches that students have difficulties in understanding these kinds of complex events and that they can not form a cause-effect relationships in these events. Using new technologies in biology lessons have a positive effect on understanding complex and dynamic processes. Complex relations in these processes are presented to the students audiovisually by the help of computer- supported animations and simulations. Thanks to these animations and simulations, the subject becomes more interesting for the student and the process of learning is supported. In this study, a computer program lecturing on breathing cycle subject via simulations is developed. Eleventh grade students have studied this subject individually in a computer session by the help of this program. Af ter the data are analyzed, it is concluded that the program has a positive effect on the knowledge acquisition and the use of knowledge processes of the students. After the session, the situational interest for learning in computer environment has increased in the group in which individual interest for computers are low. The interest for breathing cycle subject has proved to be higher in the final test than the preliminary test and the difference between average s is found meaningful.


ANAHTAR KELİMELER: solunum zinciri, simülasyon, ilgi


KEYWORDS: breathing cycle, simulation, interest

[PDF]

efdergi@hacettepe.edu.tr        http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr           Hacettepe University, Faculty of Education 06800 Beytepe / Ankara

 Facebok Page of Hacettepe University Journal of Education              Twitter of Hacettepe University Journal of Education